Werken starten voor fietstunnel Drogenboom

downloaden (1).jpg (3)
17/07/2024

Met een symbolische spadesteek werden vandaag de werken gestart aan de fietstunnel onder de Drogenboomstraat in Zulte. Deze tunnel zal deel uitmaken van de fietssnelweg F7 Gent - Kortrijk en zorgen voor een directe en conflictvrije fietssnelwegverbinding tussen Zulte en Waregem. Vandaag moeten fietsers nog via een onveilige oversteek aan de voet van de brug in de Drogenboomstraat. De Provincie voorziet het einde van de werken tegen het voorjaar van 2025.

Knelpunt wegwerken met knap ontwerp

De F7 verbindt Gent met Kortrijk via Deinze, Zulte en Waregem. De fietssnelweg is 43 km lang, waarvan 27 km op Oost-Vlaams grondgebied. Met de realisatie van de tunnel onder de Drogenboomstraat werkt de Provincie Oost-Vlaanderen een belangrijk knelpunt weg.

Vandaag moet het fietsverkeer op de F7 de Drogenboomstraat immers nog oversteken langs een weinig aantrekkelijke, en vooral onveilige, oversteekplaats ter hoogte van de voet van de brug in de Drogenboomstraat. Die oversteek betekent bovendien een omleiding en is daardoor ook minder duidelijk voor de fietser. Dankzij de bouw van een fietstunnel, een onderdoorsteek van het landhoofd van de brug van de Drogenboomstraat, wordt dit knelpunt weggewerkt.

De fietstunnel is een ontwerp van studiebureau S.C.E.S. Het gaat om een ter plekke geprefabriceerde betonnen tunnel die door het landhoofd zal worden geschoven. De nieuwe fietstunnel wordt 28 meter lang, drie meter hoog en in totaal zes meter breed. Het eigenlijke fietspad zal een breedte hebben van vier meter.

Het project in Zulte omvat niet enkel de fietstunnel, want ook de bestaande aantakkingen van de F7 met de Drogenboomstraat worden heraangelegd en krijgen elk een verkeerseiland. Tijdens de werken kunnen fietsers de fietssnelweg aan de Drogenboomstraat blijven gebruiken zonder grote omleiding.

Samenwerking en medefinanciering

Voor de aanleg van het stuk fietssnelweg in Deinze investeert de Provincie Oost-Vlaanderen 1.893.242,75 EUR inclusief btw, waarvan de helft gefinancierd wordt door de Vlaamse Overheid (departement Mobiliteit en Openbare Werken via het Fietsfonds). De gemeente Zulte en Infrabel adviseerden in de ontwerpfase en in de vergunningsfase, en volgen de werf mee op. De gemeente Zulte staat mee in voor het contact met de grondeigenaars, en de omleidingen voor fietsers en gemotoriseerd verkeer.

De werken worden uitgevoerd door de ‘Tijdelijke Maatschappij Lievens-Mols’. Als eerste werk zal de aannemer tijdelijke fietspaden in asfalt aanleggen rond de werfzone, zodat fietsverkeer op de F7 tussen Zulte en Waregem mogelijk blijft gedurende de werken. Van 4 november tot 30 januari 2025 (exacte data onder voorbehoud) zal de Drogenboomstraat volledig onderbroken zijn voor alle verkeer en zullen wegomleggingen worden voorzien.

“Ongeveer 10 jaar geleden hebben we dit knelpunt aangekaart. We zijn dan ook heel gelukkig en dankbaar dat er eindelijk licht aan het einde van de spreekwoordelijke tunnel komt. De mooie verbinding tussen Zulte en Waregem zal voor onze fietsers een grote en vooral veilige meerwaarde zijn. Dank aan het provinciebestuur voor deze prachtige en functionele investering.”

​Sophie Delaere, schepen voor Openbare Werken Zulte

Naar een volledige realisatie van de F7

De fietstunnel is een belangrijke stap in de volledige realisatie van de fietssnelweg F7 tussen Gent en Kortrijk. Vanaf de Burggravenlaan in Gent tot aan de provinciegrens met West-Vlaanderen is de F7 bijna 27 km lang. Daarvan is al iets meer dan 80% of zo’n 21,5 km gerealiseerd. De voorbereidingen om een aantal resterende missing links weg te werken, zitten in de laatste rechte lijn:

  • Momenteel zijn er werken aan de gang op het stukje F7 tussen de Tonnestraat en de Nachtegaalstraat (1,1 km) in Deinze, waarvan de werken in oktober afgerond zullen zijn. ​
  • Het traject tussen de Kruishoutemstraat en de Meylegemstraat (2,9 km) in Zulte zit in de ontwerp- en grondverwervingsfase. Als alles verder gunstig verloopt, kunnen de werken daar in het najaar van 2025 starten, en worden ze een jaar later afgerond.